Celebrem la Castanyada amb Scratch i Makey Makey o micro:bit!
L'any passat, per la Castanyada, vam compartir un recurs gratuït amb Scratch que va tenir molt bona acollida, i molts docents el vau implementar amb èxit. Consistia en un joc on la castanyera havia de recollir les castanyes bones que queien del cel, mentre evitava les corcades, que restaven punts. Aquest any, volem continuar impulsant la creativitat i les disciplines STEAM durant aquesta festivitat amb una proposta encara més completa!
A make+learn hem preparat una versió ampliada de l'activitat, on no només programarem amb Scratch, sinó que també afegirem una dimensió física gràcies a les plaques Makey Makey o micro:bit.
Perquè puguis preparar-ho amb temps, t'oferim el recurs amb antelació, així podràs tenir-ho tot a punt per a la setmana de la Castanyada i celebrar-la de manera interactiva amb el teu alumnat.
Una activitat més enllà de la programació
Aquest any, el teu alumnat no només programarà jocs i animacions amb Scratch, sinó que també podrà experimentar amb la tecnologia física. Les plaques Makey Makey o micro:bit permetran transformar objectes quotidians en controls interactius o integrar sensors per interactuar amb el seu projecte. Això converteix l'activitat en una oportunitat per explorar la relació entre el món digital i físic de manera pràctica i divertida, mantenint la contextualització amb la Castanyada.
Amb Makey Makey, el teu alumnat podrà utilitzar moniatos, castanyes, o altres objectes conductors relacionats amb la tardor o la Castanyada com a botons tàctils per controlar els seus projectes de Scratch.
Amb micro:bit, podran programar sensors que reaccionin al moviment, concretament l’acceleròmetre, afegint una capa d’interactivitat extra als seus projectes, si així ho decideixen.
Un projecte adaptat a la tecnologia de cada centre
El recurs gratuït que et proporcionem està pensat i adaptat per ser implementat a qualsevol aula de primària, amb la flexibilitat d'ajustar-se al nivell d'experiència prèvia del teu alumnat en programació i tecnologia. El projecte permet treballar de manera senzilla amb Scratch i, opcionalment, i en funció dels recursos disponibles, integrar Makey Makey o micro:bit per fer-lo més interactiu.
-
Per als centres que disposin de plaques Makey Makey: l’alumnat podrà crear comandaments físics utilitzant materials de la natura com moniatos, castanyes o fulles per controlar el moviment del personatge de la castanyera a Scratch. Aquesta activitat combina la creativitat amb la programació i l’exploració dels circuits elèctrics bàsics.
A la guia trobaràs dues propostes per treballar amb Makey Makey, cadascuna d'elles amb diferents nivells d'implicació segons l'experiència i habilitats de l'alumnat.
Proposta 1. Juguem amb moniatos: Connectant els cables de la Makey Makey a objectes conductors, com els moniatos, aquests es converteixen en botons tàctils per moure el personatge de la castanyera.
Proposta 2. Creem un circuit: Utilitzant cinta de coure o paper d’alumini, pots construir un circuit interactiu que controli els moviments a Scratch, experimentant amb els conceptes de conductivitat i circuits elèctrics.
-
Per als centres que disposin de plaques micro:bit: l’alumnat programarà l’acceleròmetre per controlar el moviment de la castanyera inclinant cap a un cantó o cap a l’altra una cistella feta per la micro:bit. Una proposta també flexible segons les necessitats i experiència del grup.
Proposta. Recollim castanyes amb la cistella: L’alumnat crearà una cistella de cartró que, a partir de la inclinació de la micro:bit, controlarà la castanyera dins de Scratch.
Aquestes tres propostes s’adapten a l’alumnat de tots els nivells de primària. A cadascuna d’ella s’ofereixen tres activitats diferenciades, amb un nivell d’implicació que es pot ajustar segons l’experiència en programació de l’alumnat o la seva edat. Primer, es pot treballar la construcció física, on l’alumnat crea un comandament o un circuit senzill, com una cistella com a suport per a micro:bit o un polsador físic amb Makey Makey, sense necessitat de coneixements previs de programació. A continuació, trobem una activitat de programació guiada, on l'alumnat segueix passos concrets per programar els moviments de la castanyera a Scratch, ajustant el codi amb blocs de programació predefinits. Finalment, trobem una proposta de programació més autònoma, on l’alumnat investiga, comenta o ordena els blocs de programació per resoldre reptes de manera més lliure, aplicant els seus coneixements de manera independent. Així, cada proposta es pot adaptar a diferents nivells educatius i d'experiència en programació, permetent que tothom pugui participar en l'activitat segons les seves habilitats i necessitats.
Descarrega el recurs gratuït i implementa l’activitat a la teva aula
Per obtenir el recurs gratuït amb tot el material necessari per celebrar la Castanyada amb Scratch i Makey Makey o micro:bit, només has d'omplir el següent formulari i t'enviarem l'enllaç a una pàgina web des d'on podràs descarregar el recurs, escollint l'etapa educativa on el vulguis implementar. El recurs inclou una guia docent detallada que explica pas a pas com implementar l'activitat de manera senzilla i efectiva, a més dels programes necessaris.
El projecte està pensat per a educació primària i és adaptable segons l'experiència prèvia del teu alumnat. Tant si només utilitzeu Scratch com si decideixes afegir el component de Makey Makey o micro:bit, la guia t’ajudarà a preparar l'activitat perquè el teu alumnat gaudeixi d'una experiència interactiva i creativa durant la setmana prèvia a la Castanyada.
Equip make+learn