Saps que moltes habilitats de la programació es poden entrenar sense ordinadors? Cada vegada que planifiquem un camí, resolem un trencaclosques o decidim quina estratègia seguir en un joc, estem fent servir pensament computacional. Aquest és un element clau en l’educació actual i prepara l’alumnat per afrontar reptes futurs. No només es tracta d’aprendre a programar, sinó també de desenvolupar una manera de pensar capaç de descompondre problemes, identificar patrons i trobar solucions.
El pensament computacional, tal com ja exploràvem al nostre article Pensament computacional desendollat a l’aula, es pot treballar també sense cap pantalla, amb propostes lúdiques i creatives. Els jocs de taula ofereixen un marc ideal perquè l’alumnat posi en pràctica aquestes habilitats en un entorn segur, col·laboratiu i alhora motivador. A través del joc es poden simular situacions reals, prendre decisions, provar estratègies i reflexionar sobre els resultats.
Hem seleccionat 18 jocs disponibles a la botiga de make+learn perquè els puguis incorporar a les teves sessions des d’avui. Aquesta selecció respon a criteris pedagògics i logístics concrets que faciliten la seva aplicació a l’aula.
Criteris de selecció
- Logística i dinàmica: partides curtes de 10 a 25 minuts, explicacions àgils de 5 a 10 minuts i adaptació al nombre de participants, amb opcions cooperatives o competitives. També hem valorat la facilitat de gestió a l’aula perquè el professorat pugui organitzar la dinàmica ràpidament.
- Competències clau: seqüenciació, lògica i deducció, detecció de patrons, resolució de problemes i pensament estratègic.
Recomanacions per etapa
Infantil 3–5 anys
Tactile Jr Kit Original

Programació creativa inclusiva. Dissenyat amb enfocament DUA per a tot l’alumnat. Crea històries i jocs i programa’ls de forma manipulativa i sense pantalles!
- Objectiu educatiu:fomentar la programació creativa i la resolució de problemes en un entorn manipulatiu i inclusiu.
- Habilitats:seqüenciació, pensament computacional inicial, expressió
Robot Turtles

Dirigeix tortugues a través d’obstacles mitjançant cartes d’ordres; fomenta la col·laboració i l’aprenentatge lògic.
- Objectiu educatiu:treballar conceptes bàsics de programació i seqüenciació, potenciant planificació i escolta.
- Habilitats:programació inicial, seqüenciació, autocontrol
Cicle inicial 6–7 anys
Let's Go Code

Activitat de moviment sobre catifa amb codis de colors per aprendre seqüències i orientació espacial.
- Objectiu educatiu:treballar seqüències i orientació espacial amb moviment corporal, potenciant planificació i cooperació.
- Habilitats:seqüenciació, orientació espacial, motricitat
Batalla de Genios

Trencaclosques simultani on cal col·locar peces per completar un patró abans de l’adversari.
- Objectiu educatiu:desafiar la ment amb reptes de lògica espacial, millorant la resolució de problemes en temps reduït.
- Habilitats:lògica espacial, raonament, agilitat mental
Cicle mitjà 8–9 anys
Algoracing

Programa l’ordre de moviments dels animals per avançar en una cursa amb regles senzilles.
- Objectiu educatiu:crear seqüències de moviments per fer avançar figures en una cursa, planificant i prenent decisions.
- Habilitats:disseny d’algoritmes, seqüenciació, presa de decisions
River Dragons

Construeix ponts per travessar un riu mentre evites els plans dels altres. Programació simultània de cartes.
- Objectiu educatiu:desenvolupar la planificació i l’anticipació en situacions competitives, gestionant recursos i moviments.
- Habilitats:planificació, estratègia, anticipació
Cicle superior 10–12 anys
Gravity Maze

Construeix torres transparents per crear laberints verticals on la bola descendeix per gravetat.
- Objectiu educatiu:potenciar la visualització i la resolució de problemes 3D creant recorreguts perquè la bola arribi al destí.
- Habilitats:raonament espacial, lògica tridimensional, resolució de problemes
Jeff el Grumete

Ordena barques i tresors en un port resolent reptes progressius amb rutes i limitacions.
- Objectiu educatiu:ensenyar a resoldre trencaclosques amb barques i mapes, fomentant la deducció i la gestió d’espais.
- Habilitats:lògica, planificació, resolució de problemes
ESO 13–16 anys
Tiny Turbo Cars

Carreres amb consola lliscant per programar moviments en temps real en circuits amb obstacles.
- Objectiu educatiu:fomentar la programació de moviments en un entorn dinàmic, treballant l’atenció i la reacció.
- Habilitats:programació seqüencial, rapidesa d’execució, estratègia
Turing Machine

Investiga hipòtesis amb una màquina de cartes perforades i dedueix la combinació secreta.
- Objectiu educatiu:practicar la resolució de problemes lògics amb autoavaluació, reforçant el pensament computacional.
- Habilitats:lògica matemàtica, raonament abstracte, combinatòria

Com implementar-los a classe
Aquests jocs poden utilitzar-se de maneres diverses segons els objectius i el moment del curs. Poden funcionar com a activitats d’introducció, com a reforç per practicar habilitats concretes o com a recurs d’avaluació. També es poden integrar en projectes interdisciplinaris o servir de trencagel en espais de tutoria. A continuació tens maneres d’aplicar-los:
- Sessió completa 45–60 min: partida sencera, posada en comú i identificació d’estratègies utilitzades.
- Racons d’aprenentatge: espais amb jocs per a grups reduïts per explorar estratègies diverses i compartir descobertes.
- Espai de jocs lliures: disposar d’un espai amb jocs accessibles en estones d’autonomia per fomentar l’ús espontani.
- Variants cooperatives: convertir dinàmiques competitives en reptes col·lectius amb objectius compartits.
- Avaluació i reflexió: rúbriques i preguntes guia com “Quin patró has identificat?” o “Com has planificat el teu moviment?”.
Rep la taula comparativa
Els jocs de taula per al pensament computacional són un recurs potent i assequible per treballar competències clau sense necessitat de tecnologia. A més, connecten amb l’enfocament desendollat que ja vam destacar a l’article relacionat.
Hem preparat una taula comparativa amb els 18 jocs amb etapa, habilitats, temps de partida i preu. Omple el formulari i la rebràs al teu correu en format PDF per planificar les teves sessions d’aula.