Jocs de taula per treballar el pensament computacional sense pantalles

Saps que moltes habilitats de la programació es poden entrenar sense ordinadors? Cada vegada que planifiquem un camí, resolem un trencaclosques o decidim quina estratègia seguir en un joc, estem fent servir pensament computacional. Aquest és un element clau en l’educació actual i prepara l’alumnat per afrontar reptes futurs. No només es tracta d’aprendre a programar, sinó també de desenvolupar una manera de pensar capaç de descompondre problemes, identificar patrons i trobar solucions.

El pensament computacional, tal com ja exploràvem al nostre article Pensament computacional desendollat a l’aula, es pot treballar també sense cap pantalla, amb propostes lúdiques i creatives. Els jocs de taula ofereixen un marc ideal perquè l’alumnat posi en pràctica aquestes habilitats en un entorn segur, col·laboratiu i alhora motivador. A través del joc es poden simular situacions reals, prendre decisions, provar estratègies i reflexionar sobre els resultats.

Hem seleccionat 18 jocs disponibles a la botiga de make+learn perquè els puguis incorporar a les teves sessions des d’avui. Aquesta selecció respon a criteris pedagògics i logístics concrets que faciliten la seva aplicació a l’aula.

Criteris de selecció

  • Logística i dinàmica: partides curtes de 10 a 25 minuts, explicacions àgils de 5 a 10 minuts i adaptació al nombre de participants, amb opcions cooperatives o competitives. També hem valorat la facilitat de gestió a l’aula perquè el professorat pugui organitzar la dinàmica ràpidament.
  • Competències clau: seqüenciació, lògica i deducció, detecció de patrons, resolució de problemes i pensament estratègic.

Recomanacions per etapa

Infantil 3–5 anys

Tactile Jr Kit Original

4–8 anys 1+ jugadores Durada variable
Tactile Jr Kit Original, material manipulatiu per treballar pensament computacional a infantil

Programació creativa inclusiva. Dissenyat amb enfocament DUA per a tot l’alumnat. Crea històries i jocs i programa’ls de forma manipulativa i sense pantalles!

  • Objectiu educatiu:fomentar la programació creativa i la resolució de problemes en un entorn manipulatiu i inclusiu.
  • Habilitats:seqüenciació, pensament computacional inicial, expressió

Robot Turtles

4–8 anys 2–5 jugadores 15 min
Robot Turtles, joc per introduir seqüenciació i ordres bàsiques a infantil

Dirigeix tortugues a través d’obstacles mitjançant cartes d’ordres; fomenta la col·laboració i l’aprenentatge lògic.

  • Objectiu educatiu:treballar conceptes bàsics de programació i seqüenciació, potenciant planificació i escolta.
  • Habilitats:programació inicial, seqüenciació, autocontrol

Cicle inicial 6–7 anys

Let's Go Code

5–7 anys 2–4 jugadores 15 min
Let's Go Code, joc de moviment per aprendre seqüències i orientació a cicle inicial

Activitat de moviment sobre catifa amb codis de colors per aprendre seqüències i orientació espacial.

  • Objectiu educatiu:treballar seqüències i orientació espacial amb moviment corporal, potenciant planificació i cooperació.
  • Habilitats:seqüenciació, orientació espacial, motricitat

Batalla de Genios

6–9 anys 1–2 jugadores 10–15 min
Batalla de Genios, trencaclosques ràpid per a lògica espacial a primària

Trencaclosques simultani on cal col·locar peces per completar un patró abans de l’adversari.

  • Objectiu educatiu:desafiar la ment amb reptes de lògica espacial, millorant la resolució de problemes en temps reduït.
  • Habilitats:lògica espacial, raonament, agilitat mental

Cicle mitjà 8–9 anys

Algoracing

7-10 anys 2-4 jugadores 30-40 min
Algoracing, joc de curses per practicar seqüenciació i estratègia a cicle mitjà

Programa l’ordre de moviments dels animals per avançar en una cursa amb regles senzilles.

  • Objectiu educatiu:crear seqüències de moviments per fer avançar figures en una cursa, planificant i prenent decisions.
  • Habilitats:disseny d’algoritmes, seqüenciació, presa de decisions

River Dragons

8-12 anys 2-6 jugadores menys de 30 min
River Dragons, construcció de ponts per travessar el riu i planificar jugades

Construeix ponts per travessar un riu mentre evites els plans dels altres. Programació simultània de cartes.

  • Objectiu educatiu:desenvolupar la planificació i l’anticipació en situacions competitives, gestionant recursos i moviments.
  • Habilitats:planificació, estratègia, anticipació

Cicle superior 10–12 anys

Gravity Maze

8-12 anys 1 jugador/a variable
Gravity Maze, laberints verticals per treballar raonament espacial en 3D

Construeix torres transparents per crear laberints verticals on la bola descendeix per gravetat.

  • Objectiu educatiu:potenciar la visualització i la resolució de problemes 3D creant recorreguts perquè la bola arribi al destí.
  • Habilitats:raonament espacial, lògica tridimensional, resolució de problemes

Jeff el Grumete

8-12 anys 1-4 jugadores 20 min
Jeff el Grumete, joc narratiu de rutes i planificació a primària superior

Ordena barques i tresors en un port resolent reptes progressius amb rutes i limitacions.

  • Objectiu educatiu:ensenyar a resoldre trencaclosques amb barques i mapes, fomentant la deducció i la gestió d’espais.
  • Habilitats:lògica, planificació, resolució de problemes

ESO 13–16 anys

Tiny Turbo Cars

11–16 anys 2–4 jugadores 30-40 min
Tiny Turbo Cars, joc de programació d’accions ràpides a secundària

Carreres amb consola lliscant per programar moviments en temps real en circuits amb obstacles.

  • Objectiu educatiu:fomentar la programació de moviments en un entorn dinàmic, treballant l’atenció i la reacció.
  • Habilitats:programació seqüencial, rapidesa d’execució, estratègia

Turing Machine

12–16 anys 1–4 jugadores 20-30 min
Turing Machine, joc de deducció i lògica per a alumnat d’ESO

Investiga hipòtesis amb una màquina de cartes perforades i dedueix la combinació secreta.

  • Objectiu educatiu:practicar la resolució de problemes lògics amb autoavaluació, reforçant el pensament computacional.
  • Habilitats:lògica matemàtica, raonament abstracte, combinatòria
Alumnes jugant a un joc de taula per treballar el pensament computacional a l’aula

Com implementar-los a classe

Aquests jocs poden utilitzar-se de maneres diverses segons els objectius i el moment del curs. Poden funcionar com a activitats d’introducció, com a reforç per practicar habilitats concretes o com a recurs d’avaluació. També es poden integrar en projectes interdisciplinaris o servir de trencagel en espais de tutoria. A continuació tens maneres d’aplicar-los:

  • Sessió completa 45–60 min: partida sencera, posada en comú i identificació d’estratègies utilitzades.
  • Racons d’aprenentatge: espais amb jocs per a grups reduïts per explorar estratègies diverses i compartir descobertes.
  • Espai de jocs lliures: disposar d’un espai amb jocs accessibles en estones d’autonomia per fomentar l’ús espontani.
  • Variants cooperatives: convertir dinàmiques competitives en reptes col·lectius amb objectius compartits.
  • Avaluació i reflexió: rúbriques i preguntes guia com “Quin patró has identificat?” o “Com has planificat el teu moviment?”.

Rep la taula comparativa

Els jocs de taula per al pensament computacional són un recurs potent i assequible per treballar competències clau sense necessitat de tecnologia. A més, connecten amb l’enfocament desendollat que ja vam destacar a l’article relacionat.

Hem preparat una taula comparativa amb els 18 jocs amb etapa, habilitats, temps de partida i preu. Omple el formulari i la rebràs al teu correu en format PDF per planificar les teves sessions d’aula.

Altres entrades