Programant amb Scratch per celebrar la Castanyada a l’aula
Amb motiu de la CodeWeek i la Castanyada, us presentem tres propostes per programar amb Scratch a l'aula, adaptades als tres cicles de primària. Aquestes propostes no requereixen coneixements previs, ja que cada activitat està acompanyada d'un pas a pas que permetrà a docents i estudiants de qualsevol nivell programar amb Scratch i celebrar l'arribada de la tardor.
CodeWeek: una iniciativa europea per l'equitat digital
La CodeWeek és una iniciativa que se celebra anualment arreu d'Europa al mes d'octubre. Va néixer el 2013 amb l'objectiu d'apropar la programació i l'alfabetització digital a les escoles i instituts de forma dinàmica i divertida. És important destacar que a les activitats de la CodeWeek també trobem propostes per estudiants universitaris i persones adultes tan ocupades com en situació d'atur. Aquesta iniciativa ha impulsat la creació de més de 4.000 activitats arreu d’Europa per convidar a tothom a desenvolupar competències digitals.
La velocitat en la qual es genera el contingut avui dia fa imprescindible no només tenir una societat capaç d'utilitzar dispositius electrònics, sinó de desenvolupar les competències necessàries per analitzar de forma crítica la informació que rep mitjançant tots els medis de comunicació. En pensar en l'alfabetització digital és essencial pensar en ciutadanes i ciutadans amb habilitats per detectar fake news, fer servir les tecnologies de la comunicació i la informació de forma ètica i crear contingut enriquidor per a la comunitat.
Al 2022, l’Elena Macrides, la Ourania Miliou i la Charoula Angeli van realitzar una revisió sistèmica de 34 estudis empírics sobre l’ensenyament de la programació a educació infantil amb l’objectiu de presentar les conclusions i tendències a les quals van arribar investigadors arreu del món. A l’article Programming in early childhood education: A systematic review les investigadores conclouen que en emprar les tecnologies i estratègies adequades l'ensenyament de la programació pot promoure la creativitat, la col·laboració, la comunicació i la creació de continguts. Els estudis revisats confirmen que l’alumnat d'infantil i primer cicle de primària van aprendre conceptes espacials i matemàtics, a més de desenvolupar habilitats socials i pensament algorítmic, tot posant en pràctica la resolució de problemes, la seqüenciació o les estratègies de depuració, entre d’altres. Aquests beneficis s'estenen al llarg de tota l’escolaritat i tenen un impacte significatiu en la reducció de les desigualtats socials (Lindín i Bartolomé, 2019).
Programació i tradició: tres propostes per a celebrar la Castanyada
Les situacions d'aprenentatge ens conviden a crear experiències motivadores partint del context proper de l'alumnat. El canvi d'estació és un moment ideal per crear situacions contextualitzades en les tradicions que l’acompanyen. És en aquest context que us convidem a celebrar la Castanyada amb tres propostes d’Scratch.
Scratch és un entorn de programació visual desenvolupat pel MIT (Massachusetts Institute of Technology), pensat específicament per a iniciar a infants en la programació. Aquest entorn permet crear històries interactives, jocs, animacions i tota mena de projectes digitals d'una forma senzilla i intuïtiva. És ideal per desenvolupar el pensament computacional des de primària, i aprendre conceptes bàsics de programació. Per celebrar la Castanyada us presentem tres recursos per implementar a l’aula.
- Cantant amb la castanyera (cicle inicial): Aquesta proposta ens permet treballar una celebració de la tardor, tot dotant a l’alumnat de cicle inicial de l’oportunitat de personalitzar un programa de Scratch afegint la seva pròpia versió de la cançó “la castanyera”.
Al 2022, l’Elena Macrides, la Ourania Miliou i la Charoula Angeli van realitzar una revisió sistèmica de 34 estudis empírics sobre l’ensenyament de la programació a educació infantil amb l’objectiu de presentar les conclusions i tendències a les quals van arribar investigadors arreu del món. A l’article Programming in early childhood education: A systematic review les investigadores conclouen que en emprar les tecnologies i estratègies adequades, l'ensenyament de la programació pot promoure la creativitat, la col·laboració, la comunicació i la creació de continguts. Els estudis revisats confirmen que l’alumnat d'infantil i primer cicle de primària van aprendre conceptes espacials i matemàtics, a més de desenvolupar habilitats socials i pensament algorítmic, tot posant en pràctica la resolució de problemes, la seqüenciació o les estratègies de depuració, entre d’altres. Aquests beneficis s'estenen al llarg de tota l’escolaritat i tenen un impacte significatiu en la reducció de les desigualtats socials (Lindín i Bartolomé, 2019).
Programació i tradició: tres propostes per a celebrar la Castanyada
Les situacions d'aprenentatge ens conviden a crear experiències motivadores partint del context proper de l'alumnat. El canvi d'estació és un moment ideal per crear situacions contextualitzades en les tradicions que l’acompanyen. És en aquest context que us convidem a celebrar la Castanyada amb tres propostes d’Scratch.
Scratch és un entorn de programació visual desenvolupat pel MIT (Massachusetts Institute of Technology), pensat específicament per a iniciar a infants en la programació. Aquest entorn permet crear històries interactives, jocs, animacions i tota mena de projectes digitals d'una forma senzilla i intuïtiva. És ideal per desenvolupar el pensament computacional des de primària, i aprendre conceptes bàsics de programació. Per celebrar la Castanyada us presentem tres recursos per implementar a l’aula.
- Cantant amb la castanyera (cicle inicial): Aquesta proposta ens permet treballar una celebració de la tardor, tot dotant a l’alumnat de cicle inicial de l’oportunitat de personalitzar un programa de Scratch afegint la seva pròpia versió de la cançó “la castanyera”.
Personalitzem el nostre joc (cicle mitjà): Aquesta proposta ens permet treballar una celebració de la tardor, tot dotant a l’alumnat de cicle mitjà de l’oportunitat de personalitzar un programa de Scratch de forma autònoma, tot modificant els personatges i l’escenari, a part de jugar amb aquest.
Recol·lectem castanyes (cicle superior): Aquesta proposta ens permet treballar una celebració de la tardor, tot dotant a l’alumnat de cicle superior de l’oportunitat de personalitzar un programa de Scratch programant les condicions de victòria per finalment jugar amb aquest.
Esperem que aquest recull us sigui útil i que pugueu incloure aquesta activitat en les vostres planificacions. Estarem encantats de rebre el vostre feedback i programes personalitzats!
Vols rebre les activitats Scratch per celebrar la Castanyada?
Omple el següent formulari i t'enviarem per correu electrònic l'accés a aquestes tres activitats perquè les puguis implementar a la teva aula: