Situacions d’aprenentatge SHERPA amb Tale-bot: programar a través del joc a infantil i primària

El curs 2024-2025 va portar una gran novetat per a moltes escoles de Catalunya: gràcies a la dotació de robòtica del Departament d’Educació i a la subvenció Código Escuela 4.0, la majoria de centres públics i concertats disposen ara del robot Tale-bot. Aquest recurs, pensat especialment per a Infantil i Primària, facilita que l’alumnat s’iniciï en la programació de manera intuïtiva i sense pantalles, amb activitats que estimulen la creativitat.

Des de make+learn volem acompanyar els centres en aquest camí i, per això, disposem de tres situacions d’aprenentatge SHERPA que ofereixen als i a les mestres activitats clau en mà per treballar el pensament computacional i la robòtica educativa amb l’alumnat més jove.

El robot Tale-bot: programar amb botons físics

El Tale-bot és un robot educatiu especialment creat per a infants de 3 a 7 anys. Es programa a través de botons físics, de manera que l’alumnat pot seqüenciar moviments i accions sense necessitat de pantalles. El fet que utilitzi controls tangibles i directes en facilita l’ús a Infantil i Primària, i permet treballar:

  • Pensament computacional: seqüències, condicions i bucles.
  • Orientació espacial: girs, moviments i recorreguts.
  • Expressió creativa: associació amb històries, entorns i personatges.
  • Treball cooperatiu: activitats en petits grups que afavoreixen la comunicació i la resolució conjunta de reptes.

Amb el Tale-bot, la programació esdevé una experiència tangible, lúdica i motivadora per a l’alumnat.

Situació d’aprenentatge: Escolta, imagina i crea (I5)

Pensada per a l’alumnat d’I5, aquesta situació d’aprenentatge introdueix els infants al món de la programació a través de la narració i el joc simbòlic. El repte central és crear històries protagonitzades pel robot i aprendre a seqüenciar moviments i accions que després es converteixen en relats compartits.

Primer pla del robot Tale-bot sobre una graella de targetes amb símbols, utilitzat per programar moviments.

Què hi treballaran els infants?

  • Seqüències bàsiques de moviments amb el robot.
  • Planificació i resolució de petits reptes.
  • Creació i explicació de contes amb suport tecnològic.
  • Treball cooperatiu i expressió oral.

Els i les mestres disposen de guies pas a pas per implementar l’activitat a l’aula i facilitar l’expressió creativa de l’alumnat.

Situació d’aprenentatge: Som robots (1r i 2n de Primària)

Adreçada a 1r i 2n de Primària, aquesta situació d’aprenentatge convida l’alumnat a convertir-se en robots per entendre com funcionen i després traslladar aquest coneixement al Tale-bot. A través de jocs vivencials, comparen els elements d’un robot amb el cos humà i experimenten amb instruccions senzilles abans de programar reptes més avançats.

Mans d’un infant programant el robot Tale-bot per desplaçar-se per una catifa amb elements del parc i la ciutat.

Què hi treballaran els infants?

  • Conceptes bàsics de robòtica: sensors, actuadors i processadors.
  • Seqüències d’instruccions, algorismes i blocs de programació.
  • Introducció als bucles i condicionals.
  • Desenvolupament del pensament crític i la resolució de problemes.

El o la mestra compta amb materials didàctics per guiar l’alumnat des del joc corporal fins a la programació estructurada. A més, des de make+learn proporcionem al centre materials fungibles per dur a terme certes pràctiques amb el Tale-bot, incloent enganxines reutilitzables dissenyades expressament per a aquesta situació d’aprenentatge.

Situació d’aprenentatge: Robots a la ciutat (1r i 2n de Primària)

També pensada per a 1r i 2n de Primària, aquesta proposta situa els infants en un escenari proper: la ciutat (o municipi, barri...). El robot es converteix en un “ajudant” que realitza tasques quotidianes: moure’s pels carrers, fer compres, respectar la seguretat viària… Finalment, l’alumnat construeix una ciutat amb materials reciclats i hi dona vida programant els seus robots.

Dos infants a l’aula cooperen per programar el robot Tale-bot sobre un tapís verd amb imatges d’animals i espais naturals.

Què hi treballaran els infants?

  • Programació aplicada a situacions de la vida real.
  • Ús del sistema monetari i nocions bàsiques de mesura.
  • Mobilitat segura i sostenibilitat.
  • Creativitat i treball manual en la construcció de la ciutat.

Els i les mestres disposen de propostes contextualitzades que connecten la programació amb experiències quotidianes. Com a Som robots, des de make+learn també proporcionem al centre materials fungibles per desenvolupar certes pràctiques amb el Tale-bot, incloent enganxines reutilitzables dissenyades específicament per a aquesta situació d’aprenentatge.

Un recorregut complet i progressiu

Les tres situacions d’aprenentatge formen un itinerari progressiu que acompanya l’alumnat des d’I5 fins a 2n de Primària:

Aprofitant un recurs tan interessant i atractiu per a l’alumnat com el Tale-bot, els i les mestres poden desplegar un itinerari de programació competencial, sempre en coherència amb la LOMLOE i amb el suport del programa educatiu SHERPA.

Conclusions i proper pas

Els centres que ja disposen del Tale-bot tenen ara l’oportunitat de treure’n el màxim profit amb activitats dissenyades pedagògicament i alineades amb el currículum. Les tres situacions d’aprenentatge SHERPA ofereixen al professorat una guia clara, flexible i adaptable a cada grup classe.

Vols implementar-les al teu centre? Posa’t en contacte amb l’equip de make+learn. T’assessorem i t’acompanyem perquè la programació i la robòtica siguin una experiència d’èxit des de les primeres etapes educatives.

Altres entrades