L’error, una oportunitat d’aprenentatge

| |
Ets a Inici > Blog > L’error, una oportunitat d’aprenentatge

Errar és un fet inevitable en la condició humana, però com vivim l’error les persones? Com abordem l’error des d’edats primerenques? Quin paper juga l’error en una aula?

Des de make+learn i amb aquest article de blog, volem parlar-vos de la importància de l’error en el procés d’ensenyament i aprenentatge.

L’escola tradicional sempre ha vist l’error com un element negatiu i per això l’ha penalitzat. Ha entès aquest fet inevitable com a una evidència de disfunció en l’aprenentatge de l’alumne. Per això, l’alumnat, ha tendit a intentar no cometre errors en el seu dia a dia a l’aula o bé ocultar-los.

Avui, sabem que l’error és una nova oportunitat d’aprenentatge. Per aquest motiu, el professorat hauria de donar cabuda a l’error a l’aula i valorar-lo positivament. Aprenguem de l’error!

Com vivim l’error a les aules?

Donar a l’alumnat la possibilitat d’equivocar-se i aprofitar les respostes errònies per assegurar-nos que el grup reconeix i comprèn l’error; permet que aquest intenti resoldre el problema a un nivell més profund i no de forma memorística. Però, com ho fem? El punt està en com vivim l’error i la nostra resposta a l’aula davant d’aquest.

Quan estem a l’aula i plantegem alguna pregunta, com es mostra l’alumnat? Es queden en silenci o pel contrari s’animen a participar? Què fem quan contesta erròniament? Com actuen la resta de companys i companyes davant una resposta errònia?

El temor a ser jutjats o a fer quelcom malament, a vegades porta a l’alumnat a no participar a l’aula. Cal que evitem qualsevol comportament o resposta que faci sentir insegur a l’alumnat si volem generar aprendre de l’error i generar aprenentatges significatius.

Què podem fer perquè l’error tingui lloc a l’aula?

En articles anteriors, parlàvem de metodologies actives d’aprenentatge, com per exemple l’ABP (Aprenentatge Basat en Projectes) o l’ABR (Aprenentatge Basat en Reptes). És important mencionar aquest tema perquè tant les metodologies que s’empren a l’aula com el sistema d’avaluació, van molt lligats amb com es veu i es reacciona vers l’error. Per això és imprescindible que davant l’error:

  • Creem un ambient de confiança perquè el grup senti que errar està permès. Tothom té dret a equivocar-se i ningú s’ha de sentir incòmode per fallar, és més important participar a l’aula.
  • Potenciem l’aprenentatge autònom i per descobriment, com per exemple mitjançant estratègies com l’assaig-error.
  • Donem feedback a l’alumnat quan s’equivoqui perquè sàpiga on està l’error i tingui una nova oportunitat per reflexionar i respondre.
  • Ensenyem a pensar mitjançant preguntes i/o aclariments, que ajudin a l’alumnat a trobar la resposta per si mateix.
  • Avaluem la tasca docent, doncs els errors de l’alumnat proporcionen molta informació al professorat. Aquests deixen veure a què es deu l’error: formulació del problema, explicació, comprensió, recursos, etc.

Com ajudem a l’alumnat a veure l’error com una oportunitat?

Des de make+learn sabem que, per exemple en programació i robòtica, l’error és fonamental en el procés d’aprenentatge.

En els mòduls didàctics SHERPA de programació, animem a l’alumnat a provar els programes amb els quals treballen. Ja sigui en el desenvolupament d’un videojoc, la programació d’un dispositiu o en la preparació d’un campionat de robòtica observem cada dia com l’alumnat prova els seus codis i aquests a vegades donen errors. En aquest cas, l’error motiva a l’alumnat a continuar aprenent i a seguir provant fins a trobar la solució al repte que se li planteja. Les solucions en aquest àmbit són múltiples i no n’hi ha una única de vàlida. Quan l’alumnat comprèn l’error i busca com resoldre’l, aquest l’està ajudant a comprendre conceptes i s’està donant aprenentatge.

Com a docents hem d’ajudar-lo a gestionar la frustració, fomentar la curiositat i motivar a l’alumnat a superar els obstacles mitjançant l’estratègia d’assaig-error. Així, hem de procurar que l’alumnat no visqui l’error com a un fracàs sinó que l’afronti amb una actitud constructiva i creativa i el converteixi en aprenentatge.

Vols conèixer el programa educatiu SHERPA? Contacta’ns per a més informació. Estarem encantats de presentar-te els mòduls de SHERPA per a primària i secundària i fer-te una proposta adequada al teu centre educatiu.

Equip make+learn

Entrada similar