“Quan un nen pot relacionar el que aprèn amb les seves pròpies experiències, el seu interès vital es desperta, la seva memòria s’activa i el que ha après es torna seu”, Rudolf Steiner.
En articles anteriors hem parlat de certs coneixements que es valoren molt avui dia en el món laboral i professional. Parlem de crear futur al nostre alumnat i ensenyar-li el que realment li servirà d’ara en endavant. Des del pensament computacional, la programació, la robòtica; com a recursos tecnològics com la micro:bit per treballar aquests coneixements en els centres educatius.
Però, des de M&L volem contribuir a millorar l’aprenentatge a l’aula, i per això no parlem només de coneixements, sinó també de desenvolupar habilitats, promoure actituds i crear experiències que potenciïn l’interès de l’alumnat.
I com creiem que podem millorar l’aprenentatge a l’aula?
Et sona l’Aprenentatge Basat en Projectes, l’Aprenentatge Basat en Problemes, l’Aprenentatge Basat en Reptes, el Flipped Classroom o el Design Thinking? Segurament n’has sentit a parlar. Es tracta de metodologies actives d’aprenentatge i, tot i tenir aspectes diferenciadors entre elles, comparteixen trets essencials:
- Valoren per igual l’adquisició de coneixement, d’habilitats (com per exemple la creativitat i el treball en equip), d’actituds (com el compromís i la responsabilitat) i de competències (com la cerca útil i el tractament de la informació, les relacions interpersonals i socials o la comunicació, entre altres).
- Motiven i involucren a l’alumnat amb un estímul (projecte, problema o repte) i una resposta (resultat, resolució o solució).
- Situen a l’alumnat en el centre del seu propi aprenentatge.
- Connecten l’aprenentatge amb el món real.
- Són multidisciplinars, metodologies flexibles que poden adaptar-se a qualsevol àmbit o matèria.
Aquests tipus de metodologies ens ajuden a desenvolupar les competències de l’alumnat i generar aprenentatges significatius, plantejant reptes reals que ha de resoldre. També podem abordar els continguts, tant de ciències, tecnologia, enginyeria, art o matemàtiques, de forma integrada, al servei del desenvolupament competencial.
Com promovem des de M&L l’ús de metodologies actives?
Seguint aquest propòsit i amb l’objectiu de donar un gir a la matèria de tecnologia, la nostra proposta didàctica SHERPA, combina l’aprenentatge de fonaments d’enginyeria amb el desenvolupament i construcció de prototips. Uns prototips que a vegades es construeixen directament a l’aula o taller amb paper, fusta, cartró, metall o plàstic, i d’altres fan servir tecnologies de fabricació digital com la impressió 3D i el tall làser. Tanmateix ens permeten també incorporar plaques programables com micro:bit o Arduino, amb diferents sensors i actuadors, i aprendre mitjançant tècniques de Design Thinking o Aprenentatge basat en projectes a resoldre problemes, cercar informació, desenvolupar possibles solucions que més tard avaluem i millorem. Alhora, que no ens oblidem dels continguts de tecnologia que es proposen per currículum (com el procés tecnològic, el dibuix tècnic o l’electricitat, per exemple) i els abordem a partir del treball per reptes!
L’ús d’eines digitals interactives, com per exemple Genially també ens ajuda a promoure aquesta metodologia activa a l’aula. Per això, des de Make&Learn preparem presentacions interactives amb Genially pensades perquè l’alumnat desenvolupi la creativitat, el pensament crític, la col·laboració o la comunicació a partir de reptes quotidians sobre el tema i contingut a abordar: programació i robòtica, electricitat, dibuix tècnic, disseny 3D, creació de pàgines web, etc.
A través d’aquest recurs proposem reptes de nivell progressiu perquè sigui el docent qui decideixi si planteja un únic repte a l’alumnat, per exemple, o permet que el grup avanci progressivament i de manera autònoma en aquests. El docent, des del paper de facilitador, acompanya al grup en el desenvolupament dels reptes, i resol els dubtes que puguin sorgir. A més també comprova el compliment d’objectius i analitza i avalua el procediment i els resultats obtinguts. Per part seva, l’alumnat treballa contingut STEAM i potencia habilitats com: resolució de problemes, creativitat, pensament crític o treball en equip.
Amb tot, fomentem l’ús de metodologies actives a l’aula i l’ús d’eines digitals per treballar contingut STEAM i donar l’oportunitat a l’alumnat de desenvolupar algunes de les habilitats toves o Soft Skills més importants pel seu futur personal i professional.
Fes una ullada als nostres mòduls didàctics SHERPA i Projectes STEAM que desenvolupem des de M&L i activa la teva aula!
Equip de M&L