Cartells de nous tallats amb tall làser

Innovar en educació: un projecte per a l’ESO que has de conèixer

Ets a Inici > Blog > Innovar en educació: un projecte per a l’ESO que has de conèixer

Transformar les nostres classes en experiències és una forma de motivar, implicar i fer gaudir al nostre alumnat mentre aprèn, però també és una forma d’apropar-los al món que els espera. D’adaptar-nos als canvis de la societat i preparar-los per a aquesta.

Cada vegada hi ha més docents que opten per activar la seva aula, que arrisquen i creen projectes on aplicar contingut curricular i desenvolupar habilitats de forma innovadora i, des de make+learn, creiem que els hem de donar valor.

Per això, avui us volem parlar d’un projecte desenvolupat a l’institut La Sínia de Parets del Vallès, on l’impuls de l’Abel Martínez, un professor de l’àmbit artístic, ha permès al seu alumnat treballar amb eines de fabricació digital com és el tall làser.

Ens ho explica de primera mà, l’Abel!

Projecte positiu/negatiu, un recurs per abordar el procés de creació d’una composició artística a l’aula.

Pregunta 1. Quin és el nom del projecte o com l’anomeneu?
Projecte Positiu/negatiu

Pregunta 2. Quins objectius perseguies amb aquest projecte? Quins continguts volies treballar?
Aquest projecte pretén entrenar l’ull en la percepció de l’espai negatiu, i permet ser conscient amb major precisió de la mida, la distància i la relació entre els diferents elements de la composició. Mitjançant aquesta nova mirada obrim noves possibilitats de creació.

A nivell de continguts, es treballa sobretot el comportament perceptiu i els elements d’una composició bidimensional. A més s’utilitza una tècnica artística com el dibuix a tinta i la transformació a suport digital (imatge vectorial).

Pregunta 3. Quines competències i habilitats creus que ha desenvolupat l’alumnat amb el projecte?
Sobretot les competències que fan referència a compondre i desenvolupar creacions artístiques utilitzant eines i tècniques variades i amb un grau d’autonomia important (C5 i C7).

També m’agradaria pensar que el fet de variar la tècnica d’expressió els ha generat una experiència enriquidora (C9).

Pregunta 4. Ens expliques breument el projecte i els aspectes més importants d’aquest, així com el procediment que heu seguit?
En una composició podem distingir l’espai positiu de l’espai negatiu. L’espai positiu fa referència a allò que omple els elements principals d’una imatge, mentre que l’espai negatiu assenyala el buit que els envolta i els conté. Dins de qualsevol composició, l’espai positiu pot estar delimitat per elements que funcionen com a figures i l’espai negatiu per zones complementàries que funcionen com a fons.

Aquesta proposta pretén replantejar la manera d’enfocar el procés de creació d’una composició, donant importància tant a la forma com el fons. Així, a partir d’unes premisses molt bàsiques, vaig demanar a l’alumnat que generés una composició on sortís el seu nom i que potenciés aquest joc d’espai positiu i negatiu. Per emfatitzar més aquest fet, l’obra final seria a fusta i tallada en làser.

Pregunta 5. Com ha rebut i ha viscut l’alumnat aquest projecte?
Primer de tot els va sobtar la utilització del tall làser com a recurs artístic. I després, trencar la manera com es perceben les imatges els va suposar un repte, ja que els costava veure que hi havia parts de la composició que serien buides.

Finalment crec que tampoc s’imaginaven com quedaria l’obra final (de fet, jo també estava a l’expectativa).

Pregunta 6. Si el teu alumnat es quedés amb una única cosa de les que intentes transmetre, quina creus que seria? O quina t’agradaria que fos?
Que no tots hem de buscar el mateix i obtenir un sol resultat. Que és important tenir una mirada singular del món que ens envolta.

Pregunta 7. I per últim, que segurament ens ajuda a comprendre millor la teva manera de fer a l’aula, quina és la teva idea d’educació i com entens l’aprenentatge?
Per a mi és fonamental desenvolupar projectes que donin la possibilitat de transferir els coneixements i que permetin crear propostes personals. Crec que és molt necessari potenciar la creació, ja que així traslladem la iniciativa al nostre alumnat.

Sens dubte, aquests tipus de projectes permeten integrar continguts curriculars de diferents matèries i treballar competències, actituds i habilitats com la competència digital, la iniciativa, la presa de decisions o, de vegades, el treball en equip.

Per sort, avui dia són cada vegada més docents que, com l’Abel, proposen projectes multidisciplinars que integren contingut d'altres disciplines, com Science, Technology, Engineering, Arts o Mathematics (STEAM) i realitzen projectes atractius i actuals basats en l'experimentació i la pràctica. En aquesta mena de projectes els recursos tecnològics actuen com a nexe d'unió entre els continguts de diferents àmbits, en aquest cas de tecnologia, disseny i art, i proposen a l'alumnat reptes reals que han de resoldre amb els seus coneixements i habilitats.

I com l'Abel hem conegut a molts docents que han comptat amb l'equip de make+learn per fer aquest pas cap a un aprenentatge actiu i multidisciplinar. Cap a una forma d’educar on les classes es converteixen en experiències i un espai on l’alumnat decideix aprendre, formant part del seu procés d’aprenentatge.

A make+learn fomentem l'ús d'aquesta tecnologia de fabricació digital amb recursos gratuïts com ara els nostres videotutorials per introduir-se a Tinkercad, o a través de les nostres experiències SHERPA.

Fes un cop d’ull a tot el que et podem oferir i, si estàs interessat, no dubtis en contactar amb nosaltres, ens encantarà fer-te una proposta!

Equip de make+learn

Entrada similar