Projecte STEAM Cicle de l’aigua a l’Institut Pous i Argila

Aquest any les professores Anna Dorca i Mireia Ylla han implementat a les aules de 1r d’ESO de l’Institut Pous i Argila el Projecte STEAM: Cicle de l'aigua, un projecte interdisciplinar de ciències i tecnologia!

Els Projectes STEAM del programa educatiu SHERPA, omplen l'aula de materials i activitats que desperten vocacions científico-tecnològiques. Amb aquests, aconseguim apropar les disciplines STEAM a l’alumnat amb projectes reals i itineraris d’aprenentatge vivencials que estimulen la creativitat, l’autonomia, la resolució de problemes i el treball en equip.

D'una forma dinàmica i manipulativa, a l’Institut Pous i Argila de Manlleu, han integrat coneixements i habilitats relacionades amb el procés tecnològic, el dibuix tècnic i artístic i l'ús d'eines a l'aula de tecnologia, a més de la programació en blocs amb micro:bit i MakeCode. Tot amb l’objectiu de treballar les diferents fases del cicle de l'aigua.

Les professores que han implementat el Projecte STEAM Cicle de l’aigua a aquest centre han parlat amb nosaltres i ens han explicat de primera mà la seva experiència.

Pregunta (P): Què us va motivar a implementar el Projecte STEAM Cicle de l’aigua a l’aula? Ha complert les vostres expectatives?

Resposta (R): A l’Institut estem en un projecte Erasmus+ en el qual treballem temes relacionats amb medi ambient i en concret de l’aigua. Volíem aplicar les STEAM i buscàvem un projecte transversal que combinés la Ciència i la Tecnologia a l’aula, ja que a 1r d’ESO treballem les dues matèries de manera conjunta. El Cicle de l’aigua està a dins del currículum de 1r d’ESO.

P: Com treballàveu abans el cicle de l’aigua?

R: A través del llibre digital o altres anys s’havia entomat des de l’àmbit de Socials.

P: Com ha rebut i viscut l’alumnat aquest projecte?

R: Els hi ha agradat molt perquè es tracta d’un projecte que implica molta manipulació i és molt vivencial. Molt alumnat comenta que li agrada divertir-se construint.

P: Aplicar aquest projecte a l’aula ha estat fàcil?

R: La part de construcció de la maqueta ha estat fàcil perquè estava molt ben pautada i l'alumnat ha pogut seguir-ho de manera autònoma. Respecte a la part de programació i de circuits elèctrics, ha estat més difícil ja que és necessari explicar pas a pas com utilitzar les diferents instruccions de programació de la placa microbit.

P: Quins beneficis destacaríeu de projectes com aquest? Quines idees, valors i ensenyaments busqueu transmetre amb aquest tipus de projectes?

R: Aquest projecte permet treballar de manera cooperativa i autònoma. L’aprenentatge és entre iguals, permet l’autoavaluació i la coavaluació (el projecte permet que alumnat amb més domini de programació pugui ajudar als que tenen més dificultat). Fent que tots i totes es sentin part del projecte.

També fomenta la creativitat tot combinant el treball manual, la programació i conceptes de ciències i tot dins del procés tecnològic.

Des de Make&Learn dissenyem projectes tant per a primària com per a secundària. Conèixer l’experiència i escoltar al professorat que els duu a terme a l’aula és fonamental per l’equip per a continuar millorant i creant-ne de nous.

Al nostre web pots conèixer tots els nostres Projectes STEAM i, si t’interessen, posar-te en contacte amb nosaltres per provar d’implementar-los a l’aula. Ens encantarà saber també la teva experiència a l’aula.

Equip M&L

Sense comentaris

Leave a Reply