Aprendre i ensenyar a programar: com puc introduir la programació a l’aula?

un estudiant celebrant que resol un problema a la seva classe de programació on-line.

En el nostre article anterior vam parlar del pensament computacional i els seus avantatges i et vam proposar eines i recursos propis de Make&Learn perquè els implementis a la teva aula. Avui és el torn de la programació.

Una clau per actualitzar i millorar el currículum

Quan es va dissenyar el sistema educatiu que tenim avui no existien mòbils, ordinadors ni tauletes, per la qual cosa, en general, els avenços en innovació tecnològica arriben molt tard a l’àmbit educatiu i fins fa no gaire temps es creia que la robòtica o la informàtica eren per formació superior.

La tecnologia forma part de la vida diària de les persones, la utilitzem tant en el nostre entreteniment com en moments d’aprenentatge. Per això és important superar les barreres que els adults tenim enfront aquesta i introduir-la amb coherència a l’aula per a una formació que perfili a les generacions actuals com a grans professionals en el futur. Des de Make&Learn t’assegurem que si ho proves no hi haurà marxa enrere, la il·lusió i l’entusiasme del teu alumnat en tot el procés de creació i aprenentatge serà increïble. Les teves classes deixaran de ser classes i es transformaran en experiències.

Beneficis d’ensenyar a programar a infants i joves

A part de suposar una actualització del currículum, està totalment comprovat que la programació en l’àmbit educatiu comporta molts avantatges. Alguns d’ells són:

  • Ajuda al desenvolupament del llenguatge.
  • Fomenta la creativitat i el pensament crític.
  • Facilita l’aprenentatge de matemàtiques i la resolució de problemes.
  • Millora la memòria, la concentració i estimula la curiositat per descobrir el funcionament de les coses.

D’acord, però… Què cal per ensenyar a programar?

En primer lloc necessitarem ordinadors o tauletes, depenent de què es disposi en el centre educatiu, ambdues són opcions viables i serveixen de la mateixa manera. En el cas que els ordinadors siguin antics no suposa un gran problema sempre que revisem que funcionen bé (també hi ha l’opció de canviar el sistema operatiu per un ChromOS o Linux). L’opció ideal és que comptem amb un dispositiu per estudiant, perquè si b&ecaute; es pot treballar en grups, és important que cada estudiant tingui el seu moment individual per a provar i explorar.

Ordinadors a punt, com comencem?

Especialment per a primària i secundària l’inici ha de ser guiat. És necessari que el professorat que imparteix aquests continguts tingui una formació prèvia i introducció a les temàtiques, ja que les primeres sessions cal exposar com funciona l’eina que utilitzem i després d’això és necessari donar més llibertat a l’alumnat perquè desenvolupin les seves própies idees i creïn projectes.

Compte, això no significa que un profe hagi de fer un curs de dos anys per a formar-se en programació. A Make&Learn oferim formacions de curta durada on s’explica com aplicar cada eina a l’aula. Qualsevol persona, vingui de l’àmbit professional que vingui, pot ensenyar programació amb les nostres eines i metodologies després de conèixer els aspectes bàsics. Pots demanar-nos més informació aquí.

El món de la programació és tan obert i lliure que existeixen milers de maneres d’endinsar-se en aquest, però si pensem a formar l’alumnat hi ha algunes que estan especialment dissenyades per a això. Dues bones propostes poden ser code.org o Scratch. D’una banda code.org té tutorials i diferents eines guiades que expliquen les qüestions més bàsiques de la programació segons l’edat, i per l’altre, Scratch és una opció oberta que dóna llibertat perquè l’alumnat creï el que vulgui en format digital. Una dada interessant: Scratch ofereix seccions per a famílies i docents on dóna guies “pas a pas” perquè desenvolupin els seus propis projectes.

Llavors podem dir adéu als llibres i manuals?

Clar que no! Encara que la programació estigui vinculada al treball amb ordinadors tenim algunes bibliografies per a recomanar-te. Aquestes ens poden ajudar a conèixer alguns conceptes i introduir-nos en la programació.

Aquí van 5 llibres que són excel·lents per a comprendre els aspectes bàsics del món de la programació abans de portar-la a l’aula:

  1. Yo también puedo programar

    Per a infants i joves. Un llibre curt i directe que tracta múltiples temes relacionats, des de l’inici amb Scratch fins el disseny d’una web bàsica.

    Disponible aquí

  2. Java para niños: aprende a programar y crea tus propios proyectos con Java 8

    A partir de 10 anys. Aquest llibre permet iniciar-se en el món de la programació en Java d’una forma lúdica i atractiva.

    Disponible aquí

  3. Aprende a programar: crea tu propio sitio web

    A partir de 10 anys. De la mà dels nanonautas (protagonistes del llibre) es presenten els secrets del llenguatge HTML i CSS, uns dels llenguatges de programaci&oavute; més estesos del món.

    Disponible aquí

  4. The Official ScratchJr Book

    A partir dels 5 anys. Té un entorn adequat per a que les edats més primerenques se sentin còmodes utilitzant-lo. També té una secció dedicada a pares i profes, de manera que comprenguin el llenguatge i l’ús de l’app. És en anglès.

    Disponible aquí

  5. Learn to program with Minecraft (No starch press)

    Una excel·lent guia en anglès, molt entenedora, per a introduir-se en el llenguatge Python amb instruccions “pas a pas” per aprendre a programar i automatitzar un món infinit com el que proposa Minecraft.

    Disponible aquí