Entrevista a Àlex Mafé Grau, professor de l’Institut Escola Pla de l’Avellà

|
Ets a Inici > Blog > Entrevista a Àlex Mafé Grau, professor de l’Institut Escola Pla de l’Avellà

Cada vegada hi ha més docents que opten per activar la seva aula i transformar les seves classes en autèntiques experiències amb el programa educatiu SHERPA o els projectes STEAM de make+learn.

Avui, volem que sigui un d'ells qui expliqui de primera mà com viu l'educació, el rol docent i l'experiència amb el material didàctic i l'acompanyament de l'equip de make+learn.

Alexandre Mafé Grau és professor de Tecnologia, Matemàtiques i de l’assignatura de TCI (Treball Cooperatiu Interdisciplinari) des de fa tres anys a l'Institut Escola Pla de l'Avellà de Cabrera de Mar. Implementa SHERPA i els projectes STEAM de m+l des del curs 2019-2020 i assegura que "Les i els nostres joves cada cop demanden més estratègies i metodologies educatives integradores, multidisciplinàries i de servei".

Pregunta (P): Què és per a tu l'educació?

Resposta (R): És una pregunta que de segur donaria per a moltes hores de debat i reflexió, de fet, he de confessar que no sé ben bé per on enfocar la meva resposta. És per això que intentaré ser breu i em centraré en allò que és clau a tenir present quan parlem d'educació per mi. I és que com a docent entenc l'educació com un instrument que ajuda a la nostra societat a evolucionar, tant en l'àmbit personal com en l'àmbit professional. Es tracta del vehicle personalitzat que els nostres infants i joves han de tenir garantit i que té com a objectiu principal formar-los i preparar-los perquè formin part de la societat adulta.

P: Com entens l'educació i l'escola del segle XXI? Cap a on hauria d'encaminar-se?

R: Com he dit abans, l'entenc com "el vehicle personalitzat" per conduir al nostre alumnat cap a la integració en la societat adulta. I m'agradaria emfatitzar i quedar-me en la paraula "personalitzat". Oi que no hi ha dues persones iguals al món? Llavors per què acostumem a estandarditzar-ho tot quan fem classe amb el nostre alumnat? Eines, estratègies, metodologies d'aprenentatge, continguts, activitats, agrupacions de treball, etc. Cal tenir present tot plegat.

Penso que l'educació i l'escola del segle XXI hauria d'encaminar-se cap a una estratègia educativa la qual ens permetés personalitzar el màxim possible els aprenentatges en funció dels alumnes que tinguem en tot moment a l'aula. Preguntar al nostre alumnat per les seves inquietuds, pels seus interessos, fer-los sentir i que vegin que són els protagonistes del seu propi procés d'aprenentatge i que tenim en compte les seves opinions. Només d'aquesta manera aconseguirem despertar el seu interès i finalment formar persones autònomes capaces d'integrar-se amb èxit en la societat adulta.

En resum, cal esbrinar quina és la joguina preferida del nostre alumnat. No és una tasca fàcil, més aviat tot el contrari, i suposa un repte per a la nostra professió.

P: Com creus que ha de ser el rol del docent en l’actualitat?

R: Cada cop hem de trencar més amb el rol del docent com a figura llunyana i protagonista a dins d'una aula, com aquella persona que està per impartir una matèria amb uns continguts imposats i tothom ha de seguir tal com ell o ella diu. Crec que hem de ser propers. L'alumnat ens ha de veure com una persona en la qual poder confiar, a qui demanar consell, adoptant un paper de guia més que protagonista en el procés d'aprenentatge del nostre alumnat.

P: Com persegueixes aquesta visió en el dia a dia?

R: Tant a escala d'estratègia educativa com de rol docent, que he descrit anteriorment, persegueixo la implicació directa del meu alumnat en els aprenentatges que intento transmetre'ls dia a dia. Per tal de poder aplicar-ho faig servir metodologies diversificades combinant-les en funció del moment i dels objectius principals de la sessió.

Un clar exemple pel que fa a buscar la implicació directa de l'alumnat estaria en l'enfocament inicial de qualsevol de les meves unitats didàctiques, totes i cadascuna de les quals es basen en un repte a aconseguir per part de l'alumnat. A partir d'aquest repte i amb les seves intervencions i posteriors demandes de coneixements i habilitats que necessiten per poder solucionar-lo, desenvolupo o els proposo activitats per tal que assoleixin aquestes necessitats i finalment puguin donar solució al repte de manera autònoma.

P: Quin paper juga la tecnologia a la teva aula?

R: Tant si parlem d’eines digitals com dels principis de la matèria de tecnologia, tenint en compte les matèries en les quals imparteixo classe, he de dir que juga un paper clau i fins i tot en determinats moments, imprescindible.

Apostem per estratègies d’aprenentatge en les quals estan molt presents els dispositius digitals i també les metodologies col·laboratives, on sempre està present d’una manera o d’una altra el procés tecnològic, es tracta d’un projecte o d’un altre.

P: Per què vas decidir comptar amb l'equip de M&L i el programa educatiu SHERPA?

R: Perquè no m’obliga a mi ni al meu alumnat a adaptar-me amb ell, sinó més aviat al contrari, em permet adaptar-lo a les necessitats i interessos que presenten els meus alumnes en tot moment.

P: Quins canvis ha experimentat el centre educatiu en relació a l'equipament tecnològic en general? I en la matèria de tecnologia en l'ESO?

R: Des que vam engegar el projecte del nou Institut Escola Pla de l’Avellà l’any 2019, la dotació d’equipament tecnològic ha anat augmentant progressivament any rere any. I pel que fa a la matèria, he de confessar que a nivell tant en l'àmbit metodològic com en l'àmbit tècnic seguim la línia amb la qual vam començar el projecte.

P: Com prepares una classe amb SHERPA?

R: Tot comença amb el repte inicial que fonamenta i dóna sentit a la unitat didàctica a treballar amb l'alumnat. A partir d'aquí faig servir els materials proporcionats per M&L adaptant-los a la realitat de l'aula i al context en el qual estem treballant.

He de confessar que tant el material com el servei que ens proporciona M&L em permet estar format i disposar dels últims recursos del mercat en l'àmbit educatiu pel que fa a la matèria Tecnologia.

P: Creus que ha estat un èxit comptar amb M&L per a aquest canvi en l'àmbit tecnològic del centre? Per què?

R: Penso que ha estat un encert integrar a M&L dins del nostre projecte de centre pel que fa a la matèria Tecnologia, ja que ens ha facilitat, a través dels seus materials fàcilment adaptables, recursos i coneixements, apropar-nos més cap a la idea d'un aprenentatge més personalitzat per al nostre alumnat.

P: Si haguessis d'explicar a un claustre de professorat què és SHERPA i els Projectes STEAM de M&L, quins aspectes destacaries?

R: Jo afirmaria davant les meves companyes i companys de claustre que SHERPA és el meu petit ajudant, que em permet estar informat, format i m'ajuda a evolucionar com a docent i permet que el meu alumnat experimenti de manera més dinàmica i manipulativa els aspectes clau de la matèria tecnologia.

Genial, moltes gràcies Àlex!

Com l'Àlex, són cada dia més docents els que compten amb el suport de l'equip de make+learn per fer aquest pas cap a un aprenentatge actiu i multidisciplinar i transformar la matèria de tecnologia i projectes STEAM. Optant per convertir les classes en experiències i un espai on l'alumnat decideix aprendre i forma part del seu procés d'aprenentatge.

Dóna un cop d'ull al nostre web per a veure tot el que et podem oferir. Si t’interessa, no dubtis en contactar amb nosaltres, ens encantarà fer-te una proposta a mida!

Equip make+learn

Entrada similar