Digitalització a 4t d’ESO: una optativa clau per al futur digital de l’alumnat

Una matèria per entendre el món digital que ens envolta

Digitalització, l’optativa que dota l’alumnat de les competències necessàries per comprendre i transformar el seu entorn digital de manera crítica, ètica i responsable.

Amb la posada en marxa de la LOMLOE, l’optativa de Digitalització de 4t ESO pren un enfocament competencial. Aquesta pretén donar resposta a la necessitat d’adaptació a la forma en què la societat actual s’informa, es relaciona i produeix coneixement. En l'era de la informació és necessari que l’alumnat estigui format no només en la utilització de diferents eines digitals sinó en el tractament crític, responsable i segur d’aquestes eines.

Alumnat treballant amb ordinadors portàtils mentre programa una aplicació amb App Lab de Code.org, en el marc de l'optativa de Digitalització a 4t d'ESO

Quatre eixos per a una formació digital completa

Aquesta optativa parteix de quatre eixos:

  • Ús crític i ètic

    dels mitjans digitals.
  • Impacte social i econòmic

    de les tecnologies.
  • Seguretat i benestar

    en l’entorn en línia.
  • Reducció de la bretxa digital

    i atenció a la inclusió.

Aquests eixos es poden veure reflectits en les 5 competències específiques de la matèria:

  1. Gestionar les eines i els dispositius

    informàtics i de comunicació d’ús quotidià aplicant els coneixements de maquinari i sistemes operatius per resoldre problemes tècnics senzills.
  2. Idear solucions innovadores i creatives

    aplicant diferents formes de raonament, integrant-les en l’entorn personal d’aprenentatge tot fent ús de les eines i els recursos d’edició, la creació de continguts digitals i el desenvolupament d’aplicacions per optimitzar l’aprenentatge permanent.
  3. Identificar riscos i amenaces i aplicar mesures preventives i correctives

    , adquirint hàbits que fomentin el benestar digital per protegir dispositius, dades personals i la pròpia salut.
  4. Fer un ús actiu, responsable i ètic de les tecnologies digitals

    , valorant les possibles accions que cal fer a la xarxa i identificar-ne les repercussions per exercir una ciutadania digital crítica.
  5. Analitzar l’impacte de les tecnologies digitals a la societat

    , a partir de la identificació dels canvis econòmics i socials a escala global, i aplicar les tecnologies emergents per al disseny de solucions a problemes reals tenint en compte els objectius de desenvolupament sostenible.

Aquestes competències s’articulen alhora en 5 blocs temàtics de sabers:

  • Dispositius digitals, sistemes operatius i de comunicació.
  • Digitalització de l’entorn personal d’aprenentatge.
  • Creació i publicació de continguts en suport digital.
  • Seguretat i benestar digital.
  • Ciutadania digital crítica.

Pots consultar el currículum oficial de l’optativa de Digitalització publicat pel Departament d’Educació per veure’n els criteris i continguts detallats.

Propostes pensades per fer-les a l’aula amb el teu alumnat

A make+learn hem desenvolupat tres Situacions d’Aprenentatge en el marc del Programa educatiu SHERPA totalment alineades amb el currículum perquè puguis implementar fàcilment aquesta nova optativa.

Si vols descobrir de quina manera l'equip de continguts de make+learn dissenya Situacions d’Aprenentatge, et recomanem donar un cop d’ull a aquest article de blog on mostrem diferents exemples de Situacions d’Aprenentatge STEAM que hem desenvolupat.

Alumna dissenyant un diagrama en una pissarra sobre com identificar si una informació és falsa, dins d'una activitat de verificació de fonts digitals

D’una idea a una app

(10–12 hores)

Dissenya i programa aplicacions mòbils multiplataforma a l’aula. En aquesta situació d’aprenentatge, l’alumnat aprèn sobre el mercat de les aplicacions mòbils i pren consciència de l’ús dels telèfons mòbils i els tipus i categories d’apps que utilitzem habitualment. A partir de diferents reptes i un projecte significatiu, l’alumnat s’inicia en el disseny i la programació d’aplicacions amb App Lab de Code.org.

Mitjançant aquest procés, es posen en pràctica el pensament computacional i la creació de continguts digitals innovadors (CE 2) i la reflexió sobre l’impacte social i econòmic de la tecnologia (CE 5). A més, es treballen els blocs de sabers 2 (Creació i publicació de continguts), afavorint un aprenentatge competencial complet.


Com distingir informació real de falsa?

(24-30 hores)

Estem preparats per identificar la informació falsa a la xarxa? En aquesta SA, l’alumnat desenvolupa habilitats per analitzar críticament la informació que consumeix en entorns digitals. A través de l’exploració de casos reals i l’ús d’eines digitals, aprèn a verificar fonts, reconèixer notícies falses i entendre els mecanismes de desinformació.

Finalment, crea un pòdcast on aprofundeix sobre els temes treballats. Aquesta activitat mobilitza la creació multimèdia (CE 2), la identificació de riscos i la promoció del benestar digital (CE 3) i l’exercici d’una ciutadania digital crítica i responsable (CE 4). Simultàniament, aborda els blocs 2 (Creació i publicació de continguts), 3 (Seguretat i benestar digital) i 4 (Ciutadania digital crítica).


Bones pràctiques per a una presència en línia responsable

(24-30 hores)

Aquesta SA se centra en la comprensió i gestió responsable de la presència en línia. L’alumnat explora els fonaments de la identitat digital, la seguretat i la privadesa en entorns digitals, així com el benestar digital i els drets i responsabilitats en l’espai virtual.

Mitjançant debats, anàlisi de casos pràctics i la creació d’una campanya audiovisual de conscienciació, es promou una actitud crítica i ètica en l’ús de les tecnologies digitals. El disseny i l’avaluació de la campanya permeten treballar la identificació de riscos i la salut digital (CE 3), l’exercici d’una ciutadania digital crítica (CE 4) i l’anàlisi de l’impacte tecnològic i el disseny de solucions alineades amb els ODS (CE 5), tot connectant els blocs 3 (Seguretat i benestar digital) i 4 (Ciutadania digital crítica).


Vols conèixer l’estructura de cada SA abans de contractar-les?

Vols veure com són realment les nostres Situacions d’Aprenentatge abans de contractar-les? Omple aquest breu formulari i rebràs per correu els tres cronogrames —un per a cada proposta. Així podràs valorar si encaixen amb el teu projecte educatiu de cara al curs vinent.

I recorda: cada SA té un cost de només 4 € per alumne. Una proposta pedagògica completa, accessible i pensada per fer-te la vida més fàcil, i que forma part dels itineraris SHERPA per a ESO i Batxillerat.

Altres entrades

Iniciar conversa
Hola! En què et podem ajudar?
Hola! 👋
En què et podem ajudar?