La dona i la nena en la Ciència
L’11 de febrer se celebra el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència per a conscienciar a la societat sobre la necessitat de promoure la igualtat de gènere en la ciència i millorar la representació de les dones i nenes en aquest camp. Una iniciativa de l’Organització de les Nacions Unides (ONU) que va sorgir l’any 2015 amb la finalitat de fer costat a la dona i nena en l’àmbit científic-tecnològic i promoure el seu accés a l’educació i la recerca.
El paper de la dona i la nena en la ciència i la tecnologia
A make+learn tenim clar que les dones i les nenes exerceixen un paper fonamental en les comunitats de ciència i tecnologia i que la seva participació ha d’enfortir-se. Doncs bé, alguns motius pels quals considerem que és important són:
- Diversitat: la diversitat en el camp de la ciència i els equips d’investigació és fonamental per a obtenir una varietat de perspectives i enriquir el pensament científic. Si reduïm l’accés a un grup de persones, perdem coneixement, perspectiva, talent i creativitat.
- Equitat: és essencial per a garantir que totes les persones tinguin les mateixes oportunitats de contribuir i participar en el camp científic. Si l’accés d’oportunitats i conseqüentment la participació activa de les dones i les nenes en aquest camp es limita, es perd potencial d’innovació i desenvolupament científic.
- Representació: és important que les dones i les nenes estiguin representades en aquest àmbit perquè puguin inspirar a futures generacions a seguir carreres científiques i contribuir a trencar estereotips de gènere. Només així podran sentir-se motivades i imaginar-se a elles mateixes en aquest rol.
- Igualtat de gènere: enfortir el paper de les dones i les nenes en la ciència és un pas important per a aconseguir la igualtat de gènere en general i trencar els estereotips que limiten el seu potencial en diferents àrees i aspectes de la vida.
- Solucions a problemes globals: la ciència és crucial per a resoldre problemes globals com, per exemple, el canvi climàtic i la pobresa. Per això, és important que totes les veus estiguin representades en aquest camp per a trobar solucions justes i sostenibles.
Apropar a les nenes l’accés a projectes tecnològics
Enfortir el paper de les dones i les nenes en la ciència és essencial per a aconseguir un sector més divers, equitatiu i representatiu.
Des de casa, des de l’escola i des de la societat en general podem apropar la ciència i la tecnologia a les criatures des d’edats primerenques. Despertar el seu interès i fer-los veure que aquestes àrees no entenen d’homes i dones anirà reduint la bretxa de gènere que existeix actualment.
A make+learn tenim molt present que per apropar i ensenyar ciència i tecnologia a l’alumnat és molt important fer-ho d’una manera vivencial. Connectar la ciència i la tecnologia en un únic projecte i que aquest permeti l’aprenentatge a partir de l’experimentació és una manera eficaç de donar-la a conèixer i promoure l’interès de l’alumnat. Per això, des de cicle inicial de primària proposem amb el programa educatiu SHERPA mòduls que presenten el pensament computacional, la programació i la robòtica amb diferents eines i projectes. A partir d’activitats inclusives i per a tota la classe, promovem els aprenentatges necessaris perquè l’alumnat esdevingui competent i competents en ciència i tecnologia i reduir la bretxa de gènere des de l’escola.
Iniciatives i activitats a l’aula
La ciència té un gran impacte en la societat i és important assegurar que les dones i les nenes contribueixen en aquesta perquè les solucions científiques s’ajustin a les necessitats i desafiaments que enfronta tota la societat.
És comú que durant la setmana, i en concret en el dia que es celebra el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, es promoguin activitats i esdeveniments per a fomentar la igualtat de gènere en el camp de la ciència, com ara conferències, tallers i activitats per a infants i joves.
Avui, us volem animar a crear les vostres pròpies activitats i iniciatives que puguin ser d’interès pel vostre alumnat i alhora promoure a l’aula el paper de la Dona i la Nena en la Ciència. Per exemple, pots plantejar alguna activitat de programació relacionada amb Ada Lovelace, la primera programadora de la història. Una altra opció, visualitzar conjuntament alguna película com “Figuras ocultas” i després obrir un espai de diàleg.
Si no disposes de temps per a desenvolupar el material, recorda que els mòduls de make+learn busquen despertar vocacions cientificotecnologiques a partir d’activitats inclusives i amb perspectiva de gènere. Consulta al nostre web tots els mòduls disponibles i apropa les disciplines STEAM a l’alumnat!
Equip make+learn