La intel·ligència artificial i el seu impacte en l’educació
En articles anteriors hem parlat de metodologies actives d’aprenentatge, de la programació com a recurs pedagògic i dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i el seu propòsit en educació, entre altres temes. Aquesta innovació i avenços en l’àmbit educatiu impliquen inevitablement canvis que cal acollir. Però, què passa amb l’aparició de noves tecnologies? Algunes d’elles, com la intel·ligència artificial, suposen un gran repte per a la comunitat educativa.
Coneixes alguna experiència on s’estigui fent servir la IA com a eina educativa?
La tecnologia, està tan present a la nostra vida diària que a vegades ni tan sols ens adonem de la seva presència. Algunes tecnologies, com per exemple i de més actualitat, la intel·ligència artificial (IA) tenen la capacitat de respondre a alguns dels desafiaments actuals de l’educació. Tanmateix, tot i les seves possibilitats, esdevenen tema de conversa i donen peu a un gran debat. Te’n parlem!
Què és la IA i per què és un tema d’actualitat en el món educatiu?
La intel·ligència artificial (IA) és una branca de la informàtica que es dedica al desenvolupament d’algorismes i sistemes capaços de fer tasques que fins el moment han requerit de la intel·ligència humana, com l’aprenentatge, el raonament i l’adaptació.
Recentment ha sorgit un debat global sobre l’utilització d’eines basades en aquesta tecnologia, com és el cas del ChatGPT d’OpenAI, en educació. La seva aparició ha provocat en alguns docents i professionals del sector educatiu certa preocupació. Però, a què es deu? Algunes de les possibles raons giren entorn al temor que s’automatitzin tasques que fins al moment han depès exclusivament de la intervenció humana; que es redueixi la qualitat de l’educació i la interacció humana entre estudiants i docents; que hi hagi falta de control i falta de comprensió.
Ara bé, i si ens centrem en veure-lacom una oportunitat? La IA pot contribuir a millorar l’educació i proporcionar una millor personalització i adaptació de l’aprenentatge. També pot ajudar a l’alumnat a desenvolupar habilitats i coneixements específics mitjançant la utilització de programes educatius personalitzats i adaptatius. A més de donar suport als docents en l’avaluació del progrés dels estudiants i la identificació d’àrees o punts de feblesa a millorar.
La Fundació Bofill ha publicat “Els algorismes a examen”, una guia que ofereix a una reflexió sobre l’arribada i combinació de la intel·ligència artificial (IA) amb el món educatiu. En aquesta guia, es fa un anàlisi de la situació i es parla de les oportunitats, riscos i reptes que pot suposar aquesta tecnologia per a la comunitat educativa. Tot posant exemples de diferents centres educatius que han començat implementar a les aules la IA com a eina educativa.
Com abordem noves maneres d’ensenyar i aprendre?
L’aparició de nous entorns tecnològics, com és el cas del ChatGPT, suposen un nou repte per al sistema educatiu. Aquest s’ha d’adaptar sempre a una societat complexa que avança. La IA pot suposar pros i contres en l’àmbit educatiu però si posem focus en els avantatges la podem veure com una gran oportunitat que ajudi tant a professorat com alumnat en el seu dia a dia i que alhora acceleri canvis necessaris en el món educatiu.
Tanmateix, és important destacar que la incorporació de la tecnologia a les aules pot ser una eina educativa molt valuosa, però també cal tenir en compte el possible increment de l’escletxa digital que això pot causar a la societat. Per això, és essencial assegurar que tot l’alumnat tingui accés a aquesta tecnologia i ningú no es quedi enrere en el seu aprenentatge. La tecnologia ha de ser un recurs educatiu que ajudi a superar les desigualtats i no que les perpetuï. A més de no desplaçar a l’alumnat del centre de l’aprenentatge.
“La tecnologia ha de ser un recurs educatiu que ajudi a superar les desigualtats i no que les perpetuï.”
Avui és la IA qui obra debat però demà pot ser qualsevol altra nova tecnologia. Aprofitem-les per desenvolupar competències com la resolució de problemes, la creativitat i el, cada vegada més necessari, pensament crític per entendre el món en el que ens movem i on ens relacionem amb grans quantitats d’informació que ens arriben per diferents canals.
A make+learn tenim clar el valor que pot aportar la tecnologia en l’àmbit educatiu. Per això, ens agrada mantenir-nos actualitzats, recomanar-vos nous recursos i assessorar-vos en la implementació d’aquests a les aules. Avui us mostrem alguns enllaços que us poden interessar si heu arribat fins aquí:
- Curs ChatGPT: “Oportunitat i repte per a la docència. I ara què fem?” de Marc Alier (llista de reproducció de vídeos en català): https://www.youtube.com/playlist?list=PLjRDvpoYVcO1HAM9_Q68g5vyKZIckikO-
- Podcast de Cabalga el cometa “EP-31 Las Alucinaciones de ChatGPT con Faraón Llorens” de Marc Alier (en castellà): https://cabalgaelcometa.com/ep-31-las-alucinaciones-de-chatgpt-con-faraon-llorens/
- Article d’Educación 3.0 “5 ideas (y algunas propuestas adicionales) para utilizar ChatGPT en el aula” escrit per Laura Pajuelo (en castellà): https://www.educaciontrespuntocero.com/tecnologia/chatgpt-en-el-aula-ideas/
- Article d’Edutopia “Some Ideas for Using ChatGPT in Middle and High School Classes” escrit per Geoff Richman (en anglès): https://www.edutopia.org/article/chatgpt-student-writing-middle-high-school
- Podcast de Greymatter “AI in the Classroom, The Potential Benefits and Drawbacks of AI in Education” de Reid Hoffman (en anglès): https://greylock.com/greymatter/ai-in-the-classroom/
Esperem que sigui del vostre interès. I si necessiteu res, compteu amb nosaltres!
Equip make+learn