La micro:bit, una aliada de les STEAM

| |
Ets a Inici > Blog > La micro:bit, una aliada de les STEAM

Una vegada més volem parlar-vos en el blog de make+learn de la placa micro:bit i l'entorn de programació MakeCode. Avui volem dedicar l'article a presentar-vos algunes de les possibilitats d'aquesta placa i l'entorn de programació per blocs en el món de la ciència.

Si bé és cert que parlar de la placa micro:bit és parlar de programació, el seu potencial i les múltiples possibilitats en l'àmbit educatiu fan que pugui usar-se en multitud de projectes de diferents disciplines. Però, saps a què es deu? Principalment, a un dels aspectes que la diferencia d'altres plaques, la varietat de sensors i actuadors que incorpora o que són compatibles amb ella, a més de la seva capacitat de comunicar-se amb altres dispositius. Te'n parlem!

Sensors i actuadors de la micro:bit

La placa micro:bit té integrat el sensor de llum, el sensor de temperatura, la brúixola (magnetòmetre), l’acceleròmetre, els botons i 19 pins, que poden ser de lectura (input) o escriptura (output). A més d’aquests, la micro:bit v2 també disposa de sensor capacitiu (o touch sensor) i sensor de so.

La micro:bit no disposa només de sensors, sinó que també presenta i s’identifica per una matriu de 5x5 LEDs frontal i un brunzidor en el cas de la nova versió. La placa també incorpora una mòdul bluetooth que permet vincular-la amb l’ordinado, la tauleta o un dispositiu mòbil. A part d’una antena de ràdio per comunicar-se amb altres micro:bit fins a una distància de 70 m.


Tal com hem mencionat, la placa micro:bit disposa de 19 pins. D’aquests només 3 d’ells són de fàcil accés mitjançant cables alligator, per exemple. Però, si connectem la micro:bit a un mòdul d’extensió, com la micro:shield o altres, podem accedir a programar els altres 16 pins d’entrada i sortida de la placa i connectar components externs com motors o sensors per aplicacions molt específiques. Aprofitant així tot el potencial de la placa!

Un sensor molt interessant a tenir en compte, en aquest cas, és el sensor baromètric. Aquest proporciona a la micro:bit la capacitat de detectar la pressió atmosfèrica i convertir-la en altitud. Per tant, ens permet conèixer a quina alçada respecte al mar ens trobem o saber, si alcem la micro:bit la distància a recórrer en metres. Sumant únicament aquest sensor a tots els components integrats d’inici a la micro:bit, el número d’aplicacions i projectes STEAM a l’aula es multipliquen.

En aquesta ocasió, a Make&Learn hem provat el “barometer tag”. Un baròmetre fabricat per l’empresa Hardwario, compatible amb micro:bit i amb extensió pròpia de MakeCode. T’ho expliquem a continuació!

Micro:bit a l’aula

L'interès que provoca la tecnologia en la joventut és innegable i hem d'aprofitar-la en les diferents àrees per a ensenyar tota mena de continguts.

En introduir una micro:bit a l'aula observem que des del primer moment augmenta l'atenció i motivació en l’alumnat. La corba d'aprenentatge de la micro:bit dona confiança a l’alumnat i fa que s'animi a crear projectes molt diferents. Tot i que inicialment és possible que les aplicacions es redueixin a la placa i en l'entorn de programació que estiguem fent servir, sempre podem anar més enllà. En poc temps l'alumnat és capaç de conèixer bé la placa i el seu funcionament. Per què no aprofitem aquesta motivació i confiança per a abordar altres competències i utilitzar el recurs per a facilitar l'aprenentatge en diferents àrees del currículum?

L'eina pot adaptar-se a diferents continguts i metodologies. Per això, a Make&Learn hem desenvolupat un nou Projecte STEAM: Disparats. En aquest utilitzem la placa micro:bit i l'entorn de programació MakeCode per monitorar el funcionament d'un coet. Mitjançant la micro:bit i el sensor baromètric l’alumnat recull i analitza les dades que obté de l’enlairament i la caiguda d’un coet amb paracaigudes que ell mateix ha construït prèviament. Les dades són enviades a una altra micro:bit (centraleta) mitjançant la comunicació ràdio, i aquesta les mostra a través de l’ordinador. Pots imaginar el potencial que té aquest sistema per treballar matemàtiques i física aplicada?

L’alumnat a part d’experimentar amb les lleis de Newton de forma vivencial i significativa pot exportar les dades que reb a la “centraleta” en un full de càlcul i analitzar i calcular paràmetres com el temps, la velocitat o l’acceleració. Alhora, amb totes les maquetes d’un aula, el grup classe pot analitzar el comportament del coet segons la seva forma, el seu pes o el diàmetre del seu paracaigudes, per exemple.

Projecte STEAM Disparats

L'objectiu del Projecte STEAM Disparats és apropar a l'alumnat la programació i robòtica amb la placa micro:bit i la seva placa d’extensió micro:shield. A partir del treball per reptes i una guia pas a pas, l'alumnat construeix, programa i personalitza un coet propulsat per aire alhora que experimenta i comprèn conceptes matemàtics i de física aplicada.

Nivell: Educació Secundària

Temporització: 18-24h

Material: Cronograma, guies docents, documents de treball, presentació interactiva, rúbrica d'avaluació i recursos gràfics.

Desenvolupar l'educació STEAM a l'aula i facilitar la integració de la tecnologia i la competència digital en el procés d'ensenyament-aprenentatge és el nostre propòsit. Visita el nostre web i consulta els nostres Projectes STEAM. T’assessorem i t’ajudem en la seva implementació al centre!

Equip make+learn

Entrada similar